Despre mine

Fotografia mea
Născut la Moineşti (dupa ce fusese conceput la Bacău ori Piatra Neamt) de aici: MOINEŞTEANU. A făcut "cătănia" la Rădăuţi şi Iaşi, iar mai apoi s-a oprit la București. Atras de turism: practicat, teoretizat, predat și seminarizat, scris de și despre subiect, mai bine de 35 ani (continu intre 1976 - 1994 şi din când, în când - pentru cei dragi, chiar şi acum); "en passant" pe la vreo 4 companii de turism - cea mai cunoscută Nouvelles Frontieres - Simpaturism (unde a petrecut câţiva ani plini de "efervescenţă şi romantism revoluţionar"). Se numără printre inițiatorii turismului rural şi ecoturismului, din România.

joi, 23 februarie 2012

Olanda - mic tur


 Turul meu de Olandă a continuat cu vizitarea Delft-ului, micuţ orăşel vestit pentru ceramica frumos decorată care se fabrică aici. După vizitarea unei manufacturi şi descrierea procesului de producţie, am vizitat o veritabilă expoziţie a produselor micii  făbricuţe. Pentru aceia care au dorit să cumpere s-a eliberat un certificat de autenticitate a produsului şi o factură pentru recuperarea TVA-ului la ieşirea din ţară. Două acţiuni aparent fără importanţă, dar care pentru cunoscători au avut semnificaţia lor.


Înainte de îmbarcarea în autocar ne-am plimbat, vreme de câteva minute. Străzile, curate şi liniştite, păreau a fi făcut parte dintr-una dintre ecranizările poveştii lui “Alice în Ţara Minunilor”. Ferestre mari, cu sticla ultratransparentă, având perdele doar în laterale şi la partea superioară, făceau ca privirea indiscretă a turistului să pătrundă – asemenea celei a uriaşului care priveşte ridicând acoperişul casei piticului prieten – în camerele ce se ofereau precum exponatele dintr-un muzeu. Nu m-am putut abţine să nu spionez îndelung o pisică, ce se spăla tacticoasă, şezând pe braţul unui fotoliu, în care un venerabil domn îşi lectura jurnalul. Puţin mai în spate, într-o altă cameră a casei - dispusă vagon – o doamnă, trecută de prima tinereţe, aşeza tacticos fotografii într-un album. La mai puţin de un metru de mine, aşezat la un birou stil, un june încerca să-şi facă lecţiile sau poate doar desena balansându-şi alene un picior. Pentru câteva secunde privirile ni   s-au întâlnit. Eu fâstâcit am încercat un salut, cu un zâmbet de circumstanţă, iar el mi-a zâmbit fugar şi obişnuit cu astfel de indiscreţii. Salvarea mea a venit de la grijuliul ghid care ne-a regrupat în autocar pentru a ne continua călătoria. Am plecat uşor jenat, cu senzaţia de a fi făcut o vizită ne anunţată şi interesată, unor oameni foarte amabili dar şi foarte ocupaţi.


Călătoria a continuat cu trecerea prin Haga şi Rotterdam,
În cazul primei localităţi am constatat ce înseamnă o clară departajare a funcţiei industriale, de cea administrativă (Haga fiind sediul: guvernului olandez, al Curţii Supreme şi al parlamentului) şi mai ales cum trebuie tratat spaţiul rezidenţial (aici îşi au reşedinţa multe ambasade străine). Haga este în acelaşi timp un important oraş pentru întreaga lume civilizată aici aflându-se şi sediul Curţii Internaţionale de Justiţie. Nu am ratat ocazia de a face o fotografie şi în faţa celebrei instituţii. Ne-am plimbat puţin printre construcţii private, adevărate bijuterii arhitectonice, puse în valoare şi de arbori, arbuşti sau peluze de gazon. Am avut impresia că ne aflăm într-un oraş staţiune - unde vizitatorii sunt foarte importanţi - deşi realitatea este cu totul alta, iar funcţiile principale ale frumosului oraş olandez sunt cele amintite mai sus.

Rotterdamul ne-a întâmpinat cu o schimbare de climat şi puţină ceaţă. Aceasta ne-a amintit că oraşul, situat în nord-vestul Olandei, este unul dintre cele mai mari şi importante porturi ale lumii (peste 30% din mărfurile transportate pe mare, încărcate şi descărcate în ţările europene, trec prin porturile olandeze). Aerul său modern, de aglomerare urbană, este un pic atipic localităţilor străbătute; intensa activitate portuară este una dintre cauze, cealaltă este reprezentată de activităţile comerciale pe care Olanda le derulează de aici cu Germania şi în special cu zona industrială Ruhr, prin intermediul râului Rin.

Drumul de întoarcere către capitala olandeză a trecut prin medievalul Arnhem, cândva membru al Ligii Hanseatice, şi prin Utrecht. Utrechtul este un oraş renumit şi doar pentru a sa Universitate (1636), cât şi pentru Conservator (1947); tot aici se află din anul 1843 Arhivele Statului. În cele două mici popasuri, făcute aici, am fost impresionat de o piaţă realizată într-o zonă cu vestigii medievale (ce avea un pronunţat iz arhaic, foarte apreciat mai ales de către turişti), şi de un depozit-magazin – adăpostit de o fostă moară de vânt – care comercializa un număr impresionant de sortimente de bere olandeză (îmbuteliată în forme dintre cele mai diverse).

Am revenit în Amsterdam la lăsarea serii. Eram uşor obosiţi, dar fericiţi, iar în ce mă privea eram de-a dreptul entuziasmat: îmi fusese acordată o adevărată lecţie de turism. Lecţia olandeză, în care turistului i se oferă ceea ce doreşte şi încă ceva pe deasupra, “din partea casei”, pentru care evident tot turistul plăteşte. Dar plăteşte cu plăcerea realizării visului său de vacanţă, sau de weekend, ori de o zi, dar toate minunate, şi de care nu va uita curând.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu